למכור עסק או להכניס שותף לעסק?
לפני שתקבלו החלטה אם למכור עסק קיים, להכניס שותף עסקי או לחפש משקיע, יש לבחון ביסודיות את האופציות העומדות בפניכם בצורה מתוכננת ומסודרת.
בדיוק כפי שתהליך פתיחת עסק היא החלטה מורכבת ולא פשוטה, הרי שגם תהליך ההחלטה למכירת עסק (או מכירת עסקים), וכן הכנסת שותפים או משקיעים לעסק, הינה החלטה מורכבת ודורשת חשיבה ותכנון.
להלן מספר דברים שעלינו לתת עליהם את הדעת:
הסיבות
הסיבות להחלטה למכירת העסק יכולות לנבוע מאי שביעות רצון מתוצאות הפעילות העסקית, או הרצון לממש רווחים, או מעייפות בניהול העסק וכד'.
מכירת עסק, צירוף שותף לעסק או הכנסת משקיע
בהתאם לסיבות שצוינו לעיל, בעל העסק יכול להחליט האם ברצונו למצוא רוכש לעסק, משקיע חיצוני או אולי לצרף שותף עסקי שיכניס רוח חדשה לעסק. במצבים כאלה, כדי לקבל תמורה נאותה מהקונה או השותף המצטרף, מומלץ להיעזר בגורם שזוהי מומחיותו, כגון - יועץ עיסקי או מתווך עסקים.
פרסום מודעה
כדי למצוא את הקונה המתאים לעסק שלי, או השותף או המשקיע המתאימים לעסק, יש להחליט על צורת פרסום המודעה - באיזה לוח לפרסם? הפרסום באינטרנט עובד. פרסום בלוח עסקים למכירה Bizmaeket נותן מענה יעיל וזול למפרסם, ונגישות קלה ופשוטה לקונה או השותפים / משקיעים הפוטנציאליים.
מחיר
מהו המחיר שעלי לדרוש? מכירת עסקים או צרוף שותף לעסק או משקיע לעסק, מצריכה את בעל העסק לבצע עבודת הכנה, אם בעזרת איש מקצוע מתאים, או ע"י רו"ח של העסק שיכול לעזור בכך לא פעם, ואם ע"י תחושת בטן. כאן המקום לציין, שמתווכי עסקים רבים העוסקים בחיבור בין העסקים למכירה לבין שותף עסקי חדש, משקיעים חדשים או רוכשים פוטנציאליים. רוב המתווכים יודעים לבצע את החישוב ולנקוב בסכומים שניתן לדרוש, בהתאם לחישוב פשוט יחסית.
באופן עקרוני ישנן מספר שיטות חישוב. שיטת המכפיל, הינה השיטה הפופולארית מבין השיטות, אך כמובן לא פוסלת אף שיטה אחרת. בסוף ההחלטה של מוכר מרצון וקונה מרצון, זו השיטה שקובעת.
מאמר זה לא בא להחליף ייעוץ מקצועי מגורמים רלוונטיים.
בהצלחה!